Er jeg og min bransje virkelig den store, stygge ulven?
Slik kan det nesten høres ut når politikere hevder at bemanningsbyråer “stjeler” helsepersonell fra det offentlige og bare er ute etter penger.
Men sannheten er en helt annen.
Vi spurte legene våre hva som faktisk motiverer dem til å jobbe som vikar. Resultatet overrasket mange:
Penger havnet helt nederst på lista.
Det de virkelig verdsetter er friheten:
- Å velge selv hvor mye – eller lite – de vil jobbe
- Å ha tid til både jobb, familie og kanskje til og med en hobby (ja, en lege med fritid finnes!)
- Fleksibiliteten som gjør at de orker å fortsette i yrket, i stedet for å gi opp
Flere sier det rett ut:
Uten vikararbeid hadde jeg sluttet som lege.
Så hvorfor skal vi ha et system der man bare får være lege hvis man passer inn i én og samme mal som fast ansatt?
Ellers er det “game over”?
Kanskje på tide å se realiteten i øynene:
Bemanning er ikke problemet. Det er en del av løsningen.





