– Jeg skulle ønske at jeg den gang hadde visst at jeg ikke alltid behøvde å sende pasienten videre, men at jeg kunne gi god hjelp bare ved å lytte og støtte, sier Ina Grung, førsteforfatter av studien “Patient experiences with depression care in general practice: a qualitative questionnaire study”, publisert i Scandinavian Journal of Primary Health Care.
Empatisk, lyttende oppmerksom
Oppsummert ønsker pasientene seg en empatisk fastlege som lytter oppmerksomt og anerkjenner problemene deres. Mange ytret et ønske om at fastlegen viste interesse for livet deres og hverdagen deres, skriver Forskningsnytt ved Allmennmedisinsk forskningsfond.
– Vi ble positivt overrasket over at de fleste fortalte at de hadde fått hjelp for depresjon av fastlegen sin – selv om det varierte i hva hjelpen bestod av. Påfallende mange av pasientene i studien vår sa at det å bli lyttet til var en hjelp, sier Grung, som er fastlegevikar i Bergen og PhD-stipendiat ved Universitetet i Bergen/NORCE til Forskningsnytt.
Siri Gulliksen Tømmerbakke
Publisert: 2022-07-19 — 06.00
POSITIVT OVERRASKET: En norsk, kvalitativ studie viser at nesten alle som hadde vært i kontakt med fastlegen sin på grunn depresjon, opplevde at fastlegen var til hjelp. – Vi ble positivt overrasket over at de fleste fortalte at de hadde fått hjelp for depresjon av fastlegen sin, sier førsteforfatter Ina Grung.